Ludo Slaets

Titel van je verhaal: De Gezondkok

Waarom studeer je aan De Levensschool: Na een jarenlange carrière als kok werd het me duidelijk dat het de verkeerde richting opging met onze voeding. Kwantiteit en opbrengst hadden bij telers en producenten de bovenhand gehaald op kwaliteit en gezondheid. Ik kon niet aanvaarden dat dit de nieuwe norm was inzake voeding en dus ben ik op zoek gegaan. Aanvankelijk was het bij mijn inschrijving aan de Levensschool in 2005 de bedoeling om alleen de vakken over voeding te volgen. Maar het werd me al snel duidelijk dat alles met mekaar verbonden is, en het was gewoon te interessant om de andere vakken links te laten liggen.

Wat heb je er geleerd?: Tijdens de 4-jarige opleiding krijg je bijzonder veel informatie te verwerken. Voor mij (en voor de meesten) was al die informatie ook totaal nieuw. Al je vroegere ideeën en principes worden plots in vraag gesteld. Een geheel nieuwe wereld gaat voor je open. Vakbekwame, gedreven en bijzonder goed opgeleide docenten brengen met veel passie en liefde voor het vak hun deel van de vorming. Ieder met zijn eigen zienswijze en uitwerking. En als student filter je er uit wat voor jou het meest van toepassing is. Zo leer je een eigen visie ontwikkelen en voel je intuïtief aan wat best voor je is.

Wat wil je doorgeven?: Wat ondertussen mijn lijfspreuk is geworden als Gezondkok: “De voedingsindustrie geeft niet om onze gezondheid
en de gezondheidsindustrie geeft niet om onze voeding, daarom moeten wij, zowel onze gezondheid als onze voeding, zelf in handen nemen.

Ludo Slaets - De Gezondkok - Student 2005